مهارت‌های گفتگو

همیشه فکر می‌کردم که خیلی از مشکلاتی که تو روابط بین دو نفر پیش می‌آد از این ناشی می‌شه که اصول گفتگوی درست رو بلد نیستند. این مسئله رو، به طور خاص بین ایرانی‌ها زیاد دیدم. فکر می‌کنم یه سری حقایقی درباره گفتگو وجود داره که زیادم پیچیده نیست و آدمی که اونا رو بدونه یه سری مهارت‌هایی به دست می‌آره که در عین سادگی خیلی مهم و تأثیرگذارند.

یه مثال ساده: وقتی دوستتون سر قرار دیر می‌آد و شما ناراحت شدید، می‌تونید به چند صورت این موضوع رو مطرح کنید: «این چه وقت اومدنه؟ بهتر بود اصلاً نمی‌اومدی!» یا «تو همیشه دیر می‌کنی! یه بار شد سر وقت بیایی؟» یا «از تأخیرت ناراحت شدم! می‌شه در آینده سعی کنی سر وقت بیایی؟» حالا خودتون رو بذارید جای طرف مقابل، ببینید با این که اینا همه‌اش یه طورایی یه مفهوم رو می‌رسونه، چقدر احساسات متفاوتی در طرف ایجاد می‌شه.

خلاصه فکر می‌کنم این مهارت‌ها رو خیلی خوبه یاد بگیریم، و یادگیری‌شون زمان زیادی نمی‌بره (اگرچه نیاز به تکرار و تمرین داره تا برامون جا بیفته) و به نظرم می‌آد خیلی بهتر بود تو مدرسه به جای ریاضی و فیزیک و شیمی و غیره یه کمی هم از این چیزا یاد می‌گرفتیم؛ اگرچه خیلی‌هاشو خواه‌ناخواه وقتی بزرگ می‌شیم یاد می‌گیریم، و البته خیلی‌هاشو هم خیلی دیر یاد می‌گیریم یا اصلاً یاد نمی‌گیریم!

حالا بهانه نوشتن همه اینا این بود که یه کتاب سازمان بهزیستی منتشر کرده به اسم «مهارت گفتگو برای همسران» که به نظرم خیلی کتاب خوبیه در این مورد و خیلی زبان ساده و روانی داره و اگه یه مقدار مثال‌هاش کلی‌تر بشه می‌شه قشنگ به عنوان کتاب درسی تو مدارس تدریس‌اش کرد. البته تأکیدش بیشتر روی روابط خیلی نزدیک هستش ولی خیلی از اصولی که می‌گه قابل تعمیم هست به روابط عمومی‌تر. برای دنلود روی عکس کتاب کلیک کنید.

پ.ن. با تشکر از علی‌رضا شیری برای معرفی کتاب.

/ 0 نظر / 37 بازدید